اهالی فرهنگ و هنر مشهد؛ پای صندوق رأی در مجتمع امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) کودک مانند شاعر، ابزار خویشتن است | نگاهی به کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» اثر ادیت کاب برنامه تلویزیونی؛ سیمای انتخابات راوی حماسه حضور در روز انتخاب + جزئیات ساز «قاصدک» | نگاهی به اجرای موسیقی اصیل ایرانی در پردیس تئاتر اردیبهشت مشهد حکایت نامزد انتخابات و پس گردنی انتقامی ما همه از این شیرینی حق داریم ساعت گران‌قیمت بهرنگ علوی در «جوکر ۲» + عکس زمان پخش و تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۳) کدام فیلم‌های سینمایی با موضوع انتخابات ساخته شده است؟ فلسفه، در جستار و داستان و رمان | معرفی سه کتاب تازه از نشر «خوب» «ناخن‌ها» فیلم اختتامیه جشنواره کارلووی واری شد درباره کتاب «کودک دریا» و درسی که به آدم بزرگ‌ها می‌دهد فیلم‌های سینمایی آخر هفته (۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳) + خلاصه داستان و زمان پخش «جمشید هاشم‌پور» در بستر بیماری + عکس زمان پخش و تکرار سریال شب دهم در ایام محرم پخش مجموعه مستند «مهمان علی» از شبکه‌های سیما برادران «فرار از زندان» با سریال «بازگرداندن» روی آنتن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ شرکت‌کنندکان خانم فصل ۲ «جوکر ۲» احسان علیخانی چه کسانی هستند؟
سرخط خبرها

گفتگو با مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان درباره جزئیات طرحی نو | تابستان سینمایی نوجوانان مشهدی با «سورنا»

  • کد خبر: ۱۷۴۵۳۱
  • ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
گفتگو با مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان درباره جزئیات طرحی نو  | تابستان سینمایی نوجوانان مشهدی با «سورنا»
این اقدام به دنبال هوشمندسازی مخاطب در رویارویی با سینما و رسانه است و برنامه‌هایی تدارک دیده شده است تا نوجوان بتواند پس از حضور در عرصه سینما و رسانه حرفی برای گفتن داشته باشد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در حال اجرای طرحی ملی به نام «سورنا» (سینما و رسانه نوجوان ایران) در حوزه نوجوان است که از مشهد آغاز می‌شود و دو ویژگی مهم فرایندی و اثرگذار بودن را در حوزه نوجوان محقق کرده و قرار است جریان جدیدی در حوزه سینما و رسانه نوجوان در سطح ملی رقم بزند. «سورنا» بستر خوبی برای کنشگری و نقش آفرینی نوجوانان سیزده تا هجده ساله در عرصه سینما و رسانه فراهم می‌کند؛ بستری که به دنبال تربیت نسلی سینماگر و انجام تولیدات رسانه‌ای متمرکز بر نوجوانان است و هدف از اجرای آن ایجاد ابتکار و نوآوری از سوی نوجوانان برای تولیدات مربوط به خودشان است.

این اقدام همچنین به دنبال هوشمندسازی مخاطب در رویارویی با سینما و رسانه است و برنامه‌هایی تدارک دیده شده است تا نوجوان بتواند پس از حضور در عرصه سینما و رسانه حرفی برای گفتن داشته باشد. بازیگری، فیلم نامه نویسی، انیمیشن، گرافیک، دوبله، مجریگری و... از جمله هنر‌های ارائه شده در پروژه «سورنا» ست که علاقه مندان می‌توانند از طریق سایت www.sorenanojavan.ir یا مراجعه به بولوار ادیب ۳ برای ثبت نام اقدام کنند. در ادامه گفت وگوی شهرآرا با ابراهیم زره ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که درباره «سورنا» جزئیات بیشتری ارائه کرده است، پیش روی شماست.

گفتگو با مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان درباره جزئیات طرحی نو  | تابستان سینمایی نوجوانان مشهدی با «سورنا»

کشف هویت جهان جادویی هنر هفتم

زره ساز درباره طرح «سورنا» می‌گوید: حدود یک سال است که کار پژوهشی و تحقیقی مرکز سینما و رسانه نوجوان ایران «سورنا» در استان خراسان رضوی آغاز شده است و علاقه‌مندان به سینما و تولید محتوا که در این زمینه فعالیت دارند با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی این طرح را آماده کرده اند. او تصریح می‌کند: دنیای امروز که از لحاظ امکانات و استفاده از ظرفیت‌های مختلف بسیار مترقی است، نیاز‌های گوناگونی را برای نسل نوجوان و جوان ما به وجود آورده است.

یکی از این نیاز‌ها پرداختن و کشف هویت جهان بکر، خلاقانه و جادویی هنر هفتم است که جذابیت‌های خاصی دارد و امروزه توسط بسیاری از نوجوانان و جوانان رصد می‌شود و درواقع علاقه‌مند هستند با گونه‌های مختلف این هنر آشنا شوند. از طرف دیگر می‌توان گفت نوجوانان سرزمین ما نوجوانانی پیشرو، خلاق، متفکر و علاقه‌مند به سینما و رسانه اند و البته آمادگی آموزش پذیری در این حوزه‌ها را دارند.
زره ساز بر این باور است که «سورنا» به صورت هوشمند و هدف مند، محتوا را برای رسانه و سینمای نسل امروز جهت دهی و مناسب ساز می‌کند.

پرداختن به سینمای اقتباسی با استفاده از کتاب

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: یکی از فعالیت‌های اصلی که ما در «سورنا» پیگیری می‌کنیم موضوع کتاب محوری است، زیرا می‌دانیم که در سینمای امروز اقتباس امر بسیار مؤثری است و رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها بر پرداختن به سینمای اقتباسی تأکید کرده اند.

به گفته زره ساز کتاب بستر اصلی همه فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و پایه و اساس سورنا در حوزه سینما، کتاب است.
او بازی محوری را از دیگر موارد موردتوجه در طرح سورنا معرفی و بیان می‌کند: پرورش خلاقیت و اندیشه و پیشبرد محتوای خلاقانه و هویت ساز اهداف کلانی است که در طرح سورنا به دنبال آن هستیم.

به گفته زره ساز سورنا چهار محور اصلی دارد؛ اول آموزش تخصصی که به آن باشگاه تخصصی می‌گویند، دوم ارتباط با مخاطب به صورت حضوری و مجازی که باشگاه عمومی سورنا را تشکیل می‌دهد، سوم شناسایی استعدادها، پرورش و جهت دهی ایده‌ها و اجرای آن که در واقع همان مرکز شتاب دهنده سورناست و چهارم توزیع و پخش پلتفرم cod.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یادآور می‌شود: ما تلاش می‌کنیم در «سورنا» به سه حوزه شناسایی و کشف استعداد، تولید آموزش محور و درنهایت توزیع یک عنصر فرهنگی هنری دست یابیم.

ایجاد گروه‌های اجتماعی جذاب در بستر سینما

زره ساز یکی از اهداف اصلی در «سورنا» را ایجاد باشگاه نوجوان بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: امروزه تعداد گروه‌های اجتماعی سالمی که برای نوجوانان جذابیت داشته باشد بسیار کم است؛ براین اساس سینما و آیتم‌های مختلف رسانه که خود هرکدام جذابیت ویژه‌ای برای نوجوانان دارند، می‌توانند هدف بسیار مهمی برای دور هم قرار گرفتن نوجوانان و در واقع برای اینکه گروه فعال اجتماعی تشکیل شود باشند.

به باور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، وقتی گروه فعال اجتماعی تشکیل شود، قاعدتا مسئولیت پذیری را نیز به دنبال دارد و باعث می‌شود بسیاری از استعداد‌ها و علایق افراد در این گروه‌ها شناسایی شود: «بسیاری از نوجوانان ممکن است دچار بحران هویت باشند، اما حضور در گروه‌ها در بستر «سورنا» و با محوریت کتاب خوانی بسیاری ازاین دست مسائل را حل می‌کند.»

زره ساز با اشاره به اینکه در حوزه مسائل هویت ساز می‌توانیم از صنعت سینما و رسانه به نحو مطلوبی استفاده کنیم، می‌گوید: ما با بسیاری از این نوجوانان می‌توانیم با دو عنصر مهم «سینما» و «محتوا» که شامل (کتاب و مسائل هویت ساز است)، چه در قالب پاتوق‌های عمومی و تخصصی، چه در قالب آموزش‌های تخصصی به تولید برسیم و در نهایت بتوانیم بعد از تولید نیز توزیع را به نحو مطلوب داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: «سورنا» هفته گذشته راه اندازی شده و در این مدت با استقبال نسبتا خوبی همراه بوده است. به این دلیل که بسیاری از خانواده‌ها نیاز‌های جدید فرزندانشان را می‌شناسند و در صدد شناسایی نیازهایشان هستند.

به گفته زره ساز در «سورنا» تلاش بر این است که محیطی برای آموزش و دورهم بودن نوجوانان فراهم شود. بسیاری از خانواده‌ها تازه متوجه برپایی طرح شده اند و در حال پیوستن به جمع «سورنا» هستند. امیدواریم والدینی که فرزندانشان به سینما و رسانه علاقه دارند آن‌ها را به این سمت هدایت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->